Hvilken diett går du på a? Ingen? Hæ?

Jepp, i dag er jeg så god og mett! Hele 1 knekkebrød og en agurk!

…Oooor not. Okei, så mange spør hva jeg spiser siden jeg skal ned i vekt. Jeg har fått slengt knekkebrød-dietten etter meg (går ut på at du skal spise ett knekkebrød hver time. Mm, så god og mett!), sykehuskuren, vektklubb.no osv osv. Alle disse forskjellige er jeg helt sikker på virker (hvis vi ser bort i fra mangelen man får på vitaminer, mineraler og essensielle fettsyrer da, men hvem bryr seg om det liksom), greia er bare det at jeg vil det skal virke lengre enn en måned. Jeg vil gjerne gå ned i vekt, og bli der. Bli er stikkordet her altså. Når det gjelder vektklubb.no -vet- jeg at det fungerer (ingen mangelsykdommer her altså), greia er bare at jeg blir så sykt opphengt i kalori inn, kalori ut. Og har man hatt (eller har) et dårlig forhold med kjøleskapet, på alle måter, så er det en dårlig idé. Mat vil bli ditt hovedfokus i hverdagen, og man blir sliten. Så sliten av det at det er enkelt å tenke at det er like greit å drite i å spise noe som helst. Og dét er en dårlig idé! ..I tilfelle noen lurte.

Ok, så hva spiser jeg? MAT! Jeg prøver å spise rent kjøtt, og unngå ferdigprodukter. Greia er at jeg ikke verken har tid eller lyst til å stå på kjøkkenet for å lage suppe fra bunnen av (dårlig eksempel, det går jo dritraskt å lage), men holder meg unna fjordlands og grandis liksom. Masse salat og mindre tilbehør, mer rent kjøtt/fisk/whatnot. Jeg spiser et par knekkebrød eller cottagecheese med diverse til frokost, noe salatgreier med kylling/tunfisk/egg til lunsj, middag og knekkebrød/frukt/bær med kesam osv til kvelds.

 Dagens frokost/lunsj. Sov litt for lenge, ups. Består av noen spiseskjeer cottage cheese, to teskjeer vaniljekesam, et halvt eple og musli. Jums!

 Så hvordan går jeg ned i vekt? Cluet er å spise mindre. Nå den første tiden (har allerede gått ned 5 kg. tenk hvor mye jeg veide da dere. ikke digg, haha) spiser jeg ca det samme som før, bare mindre. Jo mer man har å ta av (og let’s face it, det er mer enn nok), jo fortere går man ned i vekt den første tiden. Etterhvert vil jeg bli litt strengere, for da regner jeg med at slosskampen mot vekten blir større. Jeg har fortsatt to dager i måneden hvor jeg kan spise hva jeg vil, hvis ikke hadde jeg gått på veggen. Elsker kebab. 

Ved å gjøre det på denne måten blir ikke fokuset på mat så stort. Jeg vender meg sakte men sikkert til det, og sukkersuget er borte for lengst. Bare for det gir jeg en real highfive til meg selv. Enda det kanskje ser litt dumt ut, hihi. Typen så veldig rart på meg når jeg gjorde det, men fuck it. Jeg fortjener en highfive.  Det her har krevd mange år med prøving og feiling, og denne gangen har jeg virkelig troa. De andre gangene har de første 5 kiloene forsvunnet fortere enn jeg rekker og blunke, men så har jeg gitt opp, presset blir for stort. Så nå har jeg troa, dette klarer jeg. (Dagens lille peptalk til meg selv – check!)

Når det gjelder trening? Jeg trener ikke. Jeg hater å trene. Blir kvalm bare av tanken. Neida, men først må jeg få kostholdet på plass. Jeg må få til hele kostholdsomleggingen først, og ikke se på det som en «jobb» lenger, men noe som kommer naturlig (kysser alt jeg har for at det faktisk kommer til å føles slik). Hvis man skal stresse med både mat og trening blir det som to jobber. Og jeg går allerede på skole fra før (ser på det som en heftig jobb det også), og tre jobber er jeg virkelig ikke interessert i.

Kan godt legge ut litt middagsmatbilder ol. hvis dere er interessert i det? Bare ikke forvent noe mesterverk. Her i huset skal maten smake godt, ikke se ut som den kunne ha fått tre michelin-stjerner. ..viktig å ha noe å skylde på når man ikke klarer å få maten til å se pen ut, haha.

Noen som slenger seg på planen min eller? Må forresten si takk for den overvelmende responsen jeg har fått. Startet bloggen på mandag, og på tirsdag hadde jeg fått over 1100(!) sidevisninger og såå fine kommentarer! Dere er herlige. Var litt bekymret siden jeg ikke akkurat deler denne bloggen med venner og kjære på facebook (den skal jo være relativt anonym enn så lenge, men det er jo tross alt koselig at noen følger med, heier på en, og setter litt press på en), men det ser visst ut som det går bra likevel. Så igjen, tusen takk søtinger!

40 tanker på “Hvilken diett går du på a? Ingen? Hæ?

  1. Du får det til å høres ut som en får mangelsykdommer av å melde seg på vektklubb. Så lenge en følger rådene så er nok ikkje det tilfellet. Men jeg ser hva du skriver lengre nede (du skjønner tydligvis hva det går i), så jeg skjønner tankegangen din. Vektklubb funker for noen, men det er ikkje alle som har like godt av fokuset på kalorier inn og ut (men mange har jo godt av å lære seg hvor mye kalorier det er i en del matvarer som man i utgangspungtet ser på som sunne).

    Middagsbilder er bra! Alltid kjekt med litt inspirasjon.
    Og anngående trening: Neida, en trenger ikke å gjøre ALT på en gang, men prøv å gjør noe (f.eks minst 30 min gange hver dag), så vil du få det mye lettere den dagen du faktisk skal komme deg over dørstokken :)

    • Ok, jeg fikk kanskje ikke presisert det godt nok, kan endre litt på det nå. Jeg tenkte på at det var muligheter for at noen oppfattet det slik, men den kommentaren var mer siktiet til knekkebrøddietten/sykehusdietten osv. Skal fikse på det. Men ja, jeg fikk veldig god erfaring av vektklubb. Jeg lærte hva som funket for -meg-, og jeg lærte absolutt om kalorier osv, så nå trenger jeg nesten ikke titte på det, vet hva som er i det meste, og vet hvor mye kroppen skal ha, osv. Så den har ikke bare vært slem med meg! hehe.

      Når det kommer til trening regner jeg vel egentlig ikke en gåtur som trening, det er jo noe alle bør gjøre uansett :-) ..Og da skal vi se om vi får slengt inn et par middagsbilder etterhvert! Klem!

      • Hehe, tenkte bare å påpeke det. Jeg forstod jo at du veit hva VK er, men når du satt det i sammenheng med sykehusdietten o.l så er det dumt om andre misforstår… Vektklubb er jo ikkje en «syk» diett slik som f.eks sykehusdietten!

        Nei, jeg regner heller ikkje 30 minutter gåtur som trening, men om en er totalt innaktiv så er de 30 minuttene med anbefalt fysisk aktivitet bra å ha i grunn. En trenger jo ikkje å gå fra å slite ut sofaen til timelange intervaller i løpet av en uke…

        Men jeg gleder meg hvertfall til å følge deg videre :)

      • Skjønner godt hva du mener, har rettet opp i det nå. Du har helt rett i det du sier, jeg mente ikke kommentaren min som kritikk av det du skrev eller noe altså, jeg bare tok det ut i fra mitt ståsted – det er noe jeg allerede gjør, hehe. Men du har et godt poeng. Ha en fin dag videre! :)

  2. Synes du skriver godt og underholdene, og liker at du får inn noen morsomme kommentarer. Gleder meg til å følge deg videre! Haha, man finner alltid nye blogger i eksamenstiden..:p

    • haha! ja, ikke sant! jeg begynte å blogge nå midt i eksamenstiden, mye morsommere det enn å lese, haha. Men blir nok ikke ett innlegg om dagen fremover, må faktisk dra meg selv i øra og lese til eksamne :P

      • ah, ser den. det er godt vi har noe å jobbe med da! Hadde vært kjedelig om alt gikk på skinner hele tiden, hehe :) Jeg studerer ledelse og organisasjonsutvikling. Har første eksamen neste uke, så stresser greit nå. dritt lei alt som har noe med organisasjon å gjøre! Takk for det, jeg trenger det :)

  3. Hei igjen, Silje:) Virker som om du er inne på rett spor, dietter er no’ dritt! Been there, done that. Men alvorlig talt, slankekurer/dietter funker ikke i det lange løp, som du tydeligvis har funnet ut. Det er bedre å tenke livsstils/kostholdsomlegging, for dette er jo noe du skal leve med resten av livet! Pass bare på at du ikke spiser FOR lite, du skal jo ikke sulte deg heller. Hvis du liker det, er forøvrig havregrøt en knallfrokost:)

    • Ja, ikke sant. Man holder ut en stund, går ned, faller for fristelsen for vanlig mat, og går opp igjen. Jeg vil finne noe jeg kan bli vant med, og leve med resten av livet. Jeg spiser nok ikke for lite, er jo en grunn til at jeg er der jeg er i dag, hehe. Men hvis du siktet til frokosten er jeg en av de mange som hater mat rett etter jeg har stått opp, så da blir det ikke så mye. Det er bedre med litt enn ingenting, så da spiser jeg heller en litt større lunsj :) Havregrøt er godt, men på morgenen er det det siste som frister, hehe. Er sær sånn. Klem :)

  4. Så bra, ja spise god mat og ikke for lite, det er det beste! Husk å ta mål av deg selv og ikke bare se på vekten – kan hjelpe på motivasjonen her og der ;)

    You go girl! Stå på!

  5. Høres ut som du har en veldig god plan. Moren min har også gått på hundrevis av slankekurer, som bare funker der og da, men når man slutter, går man like mye opp i vekt igjen, hvis ikke mer.. Men i vår begynte ho på et kurs på et treningssenter, hvor ho fikk hjelp til både trening og kosthold, hvor fokuset var på at hun ikke skulle kutte ut noe som helst mat, bare kutte ned på mengden. Ho spiser akkurat det samme som alle andre i familien, men mer av grønnsaker, og mindre av poteter, ris, pasta osv. Og ho gikk faktisk ned hele 20 kilo, og har klart å holde seg der siden :) Jeg tror egentlig det er den eneste måten for å klare å holde seg der, i og med at man ikke kan leve på slankekurer hele tiden.. En eller annen dag må man jo spise vanlig mat igjen, og da er det mengden som gjelder :) … Og når det er sagt, så er dette en ting som egentlig alle burde tenke på, og ikke bare overvektige (ikke at jeg er flink til å følge dette selv, haha!)..

  6. Hej :) flink du e :) Vill bara si ifra att trening hjelper, æven om du inte har kostholden helt på plass. Så prøv :D Hela processen vill gå enda snababre – ær ju ingen vits med å vente med det? Nær du trænar, så ær man nog mer flink till å spise riktig (iallafall jag) førdi man vill ju inte «førstøra något». Har du något træningssenter i nærheten? Lycka till. Kram Minna

    • Hei! Takk for det. Ja, jeg vet at jeg burde trent ved siden av, men jeg har prøvd det før, og alt blir for intenst. Det blir for mange nye krav til meg selv, og dermed gir jeg opp. Som jeg skriver trenger jeg å ta en ting av gangen. Det er ikke sagt at jeg ikke skal trene, fordi det må jeg jo, men jeg må vente til kostholdet er litt mer på plass, bare det tar stor nok plass i hodet mitt som det er :) Gleder meg også til å begynne å trene, men alt kan ikke skje på en gang. Da blir det for mye for meg, snakker av erfaringer, hehe. Men takk for tips.

      • Ser hva du mener der, Silje. Synes altfor mange tar den der tonen «gjør dette og dette, DET ER SÅ ENKELT OG FUNKER SÅ BRA. TRAIN HARD OR GO HOME». Jeg har lyst å kaldkvele sånne mennesker… :p
        Brukte også vektklubb.no en periode for noen år siden, samt andre måltidsdagbøker. Jeg holdt på å bli helt gal av all denne kaloritellinga, så jeg måtte slutte med det før det faktisk endte galt.

      • Ja, ikke sant? Det er i prinsippet veldig enkelt, men det som er vanskelig er å klare å gjennomføre det. Det er mange prosesser som skal endres hos oss selv, før man i det hele tatt har mulighet til å hoppe opp av sofaen, trene, spise bare sunt osv. Det er ikke bare, bare! Synd det med vektklubb, tror det er veldig enten eller. Enten så klarer man fint å bruke det, eller så blir man obsessed. Og når det ikke funker har man forhåpentligvis lært litt in the end! :)

  7. Du er flink!! Jeg vet hvordan det er..jeg veier omtrent det samme som deg.Jeg prøver og trener fem dager i uken,spiser mye yoghurt naturell,bær,salater og litt frukt. Godteri spiser jeg en dag i uken….Allikevel rikker ikke vekten seg med ett gram. Jeg skriver inn alt jeg spiser i vektklubb og spiser laaangt under kalorimengden som er anbefalt for meg. Kjempefrustrerende at ikke vekten rikker seg. Tenkte og få meg time hos ernæringsfysiolog nå, slik at jeg får gått ned en del frem mot sommeren. Da skal vi til Usa. Har så lyst og finne meg masse fine klær der!! Lykke til, jeg gleder meg til og følge deg!

    • Åå, så slitsomt det må være når du jobber såå mye for det! Kan være mange grunner til, enten at du spiser -for- lite, eller at du det du spiser av godteri er såpass med kalorier at det går «opp i opp», eller noe helt annet, jeg aner ikke. Så flink du er som tar kontakt med ernæringsfysiolog! Dem kan sikkert hjelpe deg mye mer, og så løsner det sikkert for deg etterhvert, hvis du er så flink som du er nå :) Det er jeg helt sikker på!
      Skjønner godt hva du mener, jeg skal til usa i påsken, så forhåpentligvis har jeg gått ned litt slik at jeg finner meg noe klær der jeg også :-) Lykke til, og oppdater meg gjerne om hvordan det går med deg! Heier masse på deg, er helt sikker på at det løsner etterhvert :)

  8. Hei! Er inne på bloggen din for første gang i dag og må bare si: endelig en blogg jeg kan kjenne meg igjen i! Det innlegget om barndommen din (mtp vekta) er på mange måter veldig lik min egen, ble faktisk litt lei meg av å lese det. Takk og lov for at vi blir voksne og ikke trenger å bry oss om hva guttene i klassen og velmenende foreldre synes lenger!! Jeg har også nettopp begynt å legge om livsstilen min (går i lavkarbo her da), så jeg gleder meg til å følge med og se om du klarer det!

    • Ja, ikke sant? Er så deilig å slippe å tenke på slike ting. I tillegg møtte jeg forloveden min når jeg var 14, og må si det hjalp på selvtilitten den gang altså! hehe. Men det er trist å høre at du kjenner deg igjen. Du er ikke den første som har sagt det, desverre. Heldigvis har de fleste av oss det bra med seg selv! :) Så spennende. Prøvde lavkarbo i 3 uker (mest for å sjekke om jeg var allergisk for gluten) og føyk ned i vekt, så det funker absolutt! Fant samtidig ut at det ikke var noe for meg, hehe. Men ønsker deg masse lykke til! Oppdater meg gjerne på hvordan det går fremover! :D

      • Møtte mannen min da jeg var 17, så da slappa jeg vel litt for mye av, tror jeg :p Har også prøvd lavkarbo før, og ja, det er vanskelig å omstille seg, men som du sier så fyker man ned i vekt, så satser på at det funker DENNE gangen…;)

      • Ja, kjenner meg igjen i det altså. Slappet av litt for mye kan man si, skal skrive mer om det senere. Det gjør det helt sikkert, så lenge du er innstilt på det! Dette klarer vi! ;)

  9. Må bare si at du er kjempeflink! Jeg er ganske lik deg når det gjelder kropp, og syns det høres ut som du har en god plan videre :) har tenkt bli flinkere å kutte ned på mat og godteri selv, og bli aktiv på treningssenteret igjen – så er fint å ha noen å følge! De fleste slankeblogger handler for det meste om lavkarbo / kaloritelling og trening fem ganger i uken osv, så syns det er flott med en realistisk, dønn ærlig blogg :)
    Du skrev i et tidligere innlegg at du er og alltid har vært høy, så jeg ble nysjerrig på hvor høy du egentlig er? Er selv akkurat over 180cm o vet at jeg er høy selv, men er alltid litt nysgjerrig (av en eller annen grunn..) hva andre legger i ordet :-)

  10. Det er mange måter å slanke seg på har jeg merket. Og det høres svært så skremmende ut med de forskjellige diettene du ramset opp øverst. I 2009 gikk jeg ned hele 12 kg med at jeg kuttet alt av godis, potet, ris og pasta. Dvs at jeg spiste store talerkener med div grønnsaker og kjøtt,fisk,fugl, men jeg hadde også noen dager hvor jeg spiste godis og koste meg såklart. Tror det handler å finne sin middelvei gjennom dette, der hvor man trives – spesielt om du ønsker varige endringer :)

    • Ja. Men det er nettopp det – mange måter å slanke seg på. Ikke fullt så mange når man vil endre livsstilen for godt :-) Men ja, det er noe slikt du har gjort, som jeg tenker å gjøre. Så flink du er forresten, 12 kilo er en del det! Gleder meg til det er min tur til å si det :D

Legg igjen en kommentar

